Löysin mielenkiintoisen ja selkeästi kirjoitetun nettilähteen, jossa avataan esimerkiksi Giddensin reflektiivisyyden käsitettä miellyttävästi. Vielä siis hiukan Giddensin näkökulmia yksilöllisyydestä myöhäismodernilla aikakaudella, kun yhteisöllisyyden käsite on murenemassa, kun taas yksilö ja yksilöllisyys korostuu. Tämä näkyy itseasiassa jokaisen meidän arkielämässä, tiedostamme sitä tai emme. Aiemmin tradition tarjoamat tavat ja tottumukset tarjosivat melko selkeät raamit rooleille, joita elämässä omaksua. Nykyään roolit omaksutaan omin neuvoin. 

 

Vaikka yleisesti sosiologiassa on tarkasteltu mikro- ja makrotasoja erillisinä tasoinaan, Giddens yhdistää tasot yksilöllisyyden kysymyksessä. Mikrotasoon sisältyvät yksilön minäkuva ja identiteetti, makrotasoon valtio, monikansalliset ja kapitalistiset yritykset sekä globalisaatio. Hän näkee, että tasoilla on selkeä vaikutus toisiinsa eikä niiden toimintaa voida muutoin täysin ymmärtää.

 

Esimerkkinä muutokset ihmissuhteissa viimeisen 60 -vuoden aikana. Avioerot ja "salarakkaat" ovat lisääntyneet, seksuaalisuus on avoimesti esillä yhteiskunnassaja ja eri seksuaaliset suuntaumiset ovat arkipäivää. Nämä muutokset eivät ole tapahtuneet pelkästään makro- tai mikrotasolla. Valtiotasolla niin vasemmalla kuin oikeallakin elää varmasti vielä traditionaalinen kuva vakaasta, yksiavioisesta perhe-elämästä. Tuskin myöskään yksilötasolla on yhtäkkisesti tehty yhteistä päätöstä, että nyt alamme elää erilaista elämää. Vastaus löytynee Giddensin mukaan jostain mikro- ja makrotasojen verkostoista. Kankean suomennosyrityksen jälkeen totesin, että ymmärrätte varmasti parhaiten asian ytimen jos lainaan suoraan David Gauntlettia:

 

"The changes in marriage, relationships and visible sexuality are associated with the decline of religion and the rise of rationality - social changes brought about by changes in how individuals view life, which in turn stem from social influences and observations. These developments are also a product of changes in the laws relating to marriage and sexuality (macro); but the demand for these changes came from the level of everyday lives (micro). These, in turn, had been affected by the social movements of women's liberation and egalitarianism (macro); which themselves had grown out of dissatisfactions within everyday life (micro). So change stems from a mesh of micro and macro forces."

 

Jotta ei unohdeta viestintää, joukkotiedotusvälineet ovat myös vaikuttaneet ihmisten kuvaan ihmissuhteista. Yleisesti ottaen muutos ihmisuhteessa on korostettuna esillä mediassa, olipa kyse elokuvasta tai julkkisten parisuhdedraamoista. Televisiossa harvoin nähdään stabiilia ihmissuhdetta, joten sen käsite on alkanut hämärtyä myös "todellisessa" maailmassa.

 

Tässä kohtaa törmäämme siis Giddensin reflektiivisyyden käsitteeseen. Median ja tiedotusvälineiden tuoma tieto ja ajatukset eivät vain heijastu yhteiskuntaamme, mutta myös myötävaikuttaa sen uusiintumiseen ja ovat täten modernin reflektiivisyyden keskiössä.

 

Anna

 

Gauntlett, David (2002), Media, Gender and Identity: An Introduction, Routledge, London and New York. (Extracts available at www.theory.org.uk).